4.4.3.2. Compliancefunctie

Wettelijk en regelgevend kader:

  1. Toezichtswet beursvennootschappen: art. 3, 33 en 34
  2. NBB-reglementen:
    • Reglement van 6 februari 2018 betreffende de deskundigheid van de verantwoordelijken voor de compliancefunctie
    • Reglement van de FSMA van 27 oktober 2011 betreffende de erkenning van complianceofficers en de deskundigheid van de verantwoordelijken voor de compliancefunctie
  3. Relevante thematische NBB-circulaires:
    • Mededeling NBB_2019_29 van 26 november 2019 over de wijziging van de datum voor de overlegging van de complianceverslagen
    • Mededeling NBB_2019_15 van 2 juli 2019 over de inhoudelijke verwachtingen van de NBB met betrekking tot het verslag van het wettelijk bestuursorgaan over de beoordeling van de compliancefunctie
    • Circulaire NBB_2012_14 van 4 december 2012 betreffende de compliancefunctie
  4. Internationale referentiedocumenten:
    • Richtsnoeren EBA/GL/2021/14 van 22 november 2021 inzake interne governance overeenkomstig Richtlijn (EU) 2019/2034 => paragrafen 183 tot en met 190

 

4:166 Overeenkomstig artikel 32 van de toezichtswet beursvennootschappen is de compliancefunctie verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake integriteit en gedrag die van toepassing zijn op de beleggingsactiviteiten, beleggingsdiensten en/of nevendiensten. De compliancefunctie moet aldus beletten dat de vennootschap de gevolgen moet dragen - met name een verlies van reputatie of geloofwaardigheid of juridische risico’s, die een ernstig financieel nadeel kunnen berokkenen - van de niet-naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen of van de deontologische bepalingen die gelden voor asset managers (compliancerisico). Voor nadere informatie over de compliancefunctie zij verwezen naar circulaire NBB_2012_14 en de paragrafen 183 tot en met 190 van de richtsnoeren EBA/GL/2021/14.

4:167 De specifieke vereisten inzake deskundigheid in hoofde van de verantwoordelijken voor de compliancefunctie zijn opgenomen in het reglement van de NBB van 6 februari 2018 en de voorwaarden voor erkenning door de FSMA in het reglement van de FSMA van 27 oktober 2011. De aanstelling van een nieuwe verantwoordelijke voor de compliancefunctie gebeurt in overleg tussen de NBB en de FSMA (in voorkomend geval kunnen de NBB en de FSMA het interview samen afnemen), maar de dossiers moeten naar elke autoriteit afzonderlijk worden gestuurd. Op basis van deze reglementen dienen de verantwoordelijken voor de compliancefunctie tevens, vanaf hun benoeming, om de drie jaar deel te nemen aan een opleidingsprogramma met een minimumduur van 40 uur. De vennootschap zorgt er ook voor dat de andere personen die belast zijn met de compliancefunctie om de drie jaar deelnemen aan een dergelijk opleidingsprogramma met een minimumduur van 20 uur. De vereisten inzake permanente opleiding worden uiteengezet in de toelichtingsnota bij het voornoemd reglement van de NBB en in mededeling FSMA_2018_05 van 8 mei 2018 over de permanente opleiding van de complianceofficers.

4:168 Het wettelijk bestuursorgaan moet jaarlijks een verslag uitbrengen over de beoordeling van de goede werking van de compliancefunctie.