FAQ - Supervision-portaal

Waarvoor dient het Supervision-portaal?

Het Supervision-portaal biedt u een overzicht van de rapportering die door de NBB in het kader van de prudentiële toezichtsactiviteiten van uw instelling(en) verwacht wordt. U kan er:

  • een overzicht vinden van de rapporten (= aangiften) die vanwege uw instelling verwacht worden in de aangiftetoepassing OneGate, evenals de reeds aangeleverde rapporten,
  • de bestanden raadplegen die aan de Bank werden overgemaakt in het kader van de aangifte van kwalitatieve « ongestructureerde » gegevens, en die voorheen via de toepassing eCorporate bezorgd werden,
  • de attributen (= beschrijvende of technische kenmerken) van uw instelling raadplegen en indien nodig aanpassen,
  • de rapporterings- en inlichtingenfiches van uw instelling raadplegen,
  • de gebruikerstoegangen beheren voor rekening van uw instelling.

Op termijn zal het portaal met nieuwe functionaliteiten uitgebreid worden om het te laten evolueren naar een geprivilegieerd interactiekanaal tussen de NBB en de instellingen onder haar toezicht.

Toegang tot het Supervision-portaal

Hoe een gebruikersaccount voor het portaal bekomen?

Enkel de gebruiker die de benodigde rol gekregen heeft om de toegangsrechten van uw instelling te beheren op het Supervision-portaal kan voor u een account creëren. U dient dus een gebruiker te contacteren die deze rol binnen uw instellingen heeft om hem/haar te vragen u op het Supervision-portaal uit te nodigen.

U zal deze gebruiker uw naam, voornaam, e-mailadres, en in het geval dat u zich met uw Belgische elektronische identiteitskaart met het portaal wil connecteren, uw rijksregisternummer (optioneel). Eens uw account gecreëerd is, ontvangt u automatisch een uitnodigingse-mail die al de nodige inlichtingen bevat.

 Uw rijksregisternummer meedelen voor de creatie van uw gebruikersaccount is vrijblijvend. Niettemin laat dit toe de activatie van uw account automatisch te valideren (zie volgend punt), zodat u niet moet wachten tot een admin van uw instelling de validatie doet (of eender welke gebruiker met de rol voor toegangsbeheer).

 De NBB vraagt dat op elk moment er minstens één gebruiker van uw instelling de admin-rol heeft. Een admin heeft standaard alle bestaande rollen op het Supervision-portaal, inbegrepen degene die toelaat de gebruikersrechten te beheren.
Bij de lancering van het portaal nodigt de NBB zelf een initiële admin-gebruiker uit per instelling, die dan de taak heeft de nodige bijkomende toegangen te creëren.

Hoe mijn gebruikersaccount voor het portaal activeren?

Verbind u met het Supervision-portaal (zie volgend punt). De toepassing vraagt u vervolgens een activeringscode in te brengen, die u kan vinden in de uitnodigingse-mail die u gekregen hebt nadat een gebruiker van uw instelling uw account gecreëerd heeft.

Als de ingebrachte code geldig is, zal u moeten wachten tot een admin van uw instelling (of een andere gebruiker met de rol voor toegangsbeheer) de activatie van uw account valideert, waarna u toegang krijgt tot het Supervision-portaal. U zal per e-mail verwittigd worden zodra de activatie van uw account gevalideerd werd.

 De activeringscode in de uitnodigingse-mail is slechts 24 uur geldig. Indien ze vervalt alvorens u ze gebruikt, kan u een nieuwe code vragen aan een admin (of een andere gebruiker met de rol voor toegangsbeheer) van uw instelling.

 De validatiestap voor de activatie van uw account is nodig om na te gaan of het wel degelijk de oorspronkelijk door de uitnodiging geviseerde persoon betreft die de betrokken account heeft geactiveerd.

 In het geval u uw account activeert door u met het portaal te connecteren met behulp van een Belgische elektronische identiteitskaart (via CSAM), en indien uw account gecreëerd werd mits het inbrengen van uw rijksregisternummer, zal de activatie van uw account automatisch gevalideerd worden. U zal onmiddellijk toegang tot het portaal hebben, zonder te moeten wachten tot een admin van uw instelling (of een andere gebruiker met de rol voor toegangsbeheer) deze validatie doet.

Waarom moet ik wachten tot een admin (of een andere gebruiker met gebruikersbeheerrechten) van mijn instelling mijn accountactivering valideert?

De validatiestap voor de activatie van uw account is nodig om na te gaan of het wel degelijk de oorspronkelijk door de uitnodiging geviseerde persoon betreft die de betrokken account heeft geactiveerd.  Alleen een admin (of een andere gebruiker met de rechten om gebruikers te beheren) van de betreffende instelling kan deze bewerking uitvoeren.

Als u problemen ondervindt tijdens deze stap, neem dan contact op met [email protected].

De activeringscode die ik per e-mail heb ontvangen is verlopen. Hoe krijg ik een nieuwe?

Het enige dat u hoeft te doen, is een nieuwe activeringscode aanvragen bij een admin van uw instelling (of een andere gebruiker met de rechten om gebruikers te beheren).  Activeringscodes kunnen op aanvraag opnieuw worden gegenereerd op het Supervision-portaal.

Mocht dit niet mogelijk zijn of heeft uw instelling geen persoon (meer) met de rol van admin of gebruikersbeheer, neem dan contact op met [email protected].

Hoe inloggen op het portaal?

Om toegang te krijgen tot het Supervision Portaal gaat u naar de inlogpagina van de applicatie. U kan daar op verschillende manieren inloggen: 

  • met uw Belgische elektronische identiteitskaar via het CSAM-portaal
  • met een elektronisch certificaat

 Eerste verbindingDe eerste keer dat u verbinding maakt via één van deze twee methoden, zijn een paar korte registratiestappen vereist: 

  1. Vul de gevraagde informatie in, door de stappen op het scherm te volgen
  2. Kies een wachtwoord.
  3. Eens de registratie voltooid, ontvangt u per e-mail een gebruikersnummer, “National Unique Identification Number”, bestaande uit 13 cijfers.
  4. Bewaar dit gebruikersnummer en het gekozen wachtwoord

 Nadat u uw gebruikersaccount hebt geactiveerd door een van deze twee verbindingsmethoden (certificaat of CSAM) te kiezen, moet u altijd dezelfde methode gebruiken om toegang te krijgen tot uw account.

Waarschuwing

 Het is belangrijk om op het Supervision-portaal dezelfde verbindingswijze te gebruiken als op de OneGate-toepassing, omdat uw toegangsrechten tot de rapporten (=aangiften) van uw instelling op OneGate worden geconfigureerd en vervolgens worden gedeeld tussen deze twee toepassingen. Zonder dit zal u de rapporten en documenten van uw instelling op het Supervision-portaal niet zien.

Indien ik al geconnecteerd ben met Supervision/OneGate, is het dan nodig me te reconnecteren met OneGate/Supervision?

Neen, als u dezelfde inlogmethode gebruikt voor zowel OneGate als het Supervision portaal, wordt u automatisch geauthentiseerd voor beide applicaties, ongeacht op welke u in eerste instantie inlogt. 

Als u bijvoorbeeld inlogt op het Supervision portaal met een eletronisch certificaat en vervolgens naar OneGate gaat, hoef u alleen maar op de knop te klikken om uw verbinding te bevestigen om automatisch te worden ingelogd op OneGate. Dit zonder dat u opnieuwe inloggegevens hoeft in te voeren.

Welke elektronische certificaten worden aanvaard op het Supervision-portaal?

De volgende certificaten worden aanvaard:

Ik heb een nieuw of vernieuwd elektronisch certificaat. Wat moet ik doen om toegang te krijgen tot mijn user account voor Supervision die ik had met mijn oude certificaat voor Supervision/OneGate?

Om dit te realiseren hebt u het volgende nodig

  • uw NUIN ("National Unique Identification Number"), dat bestaat uit een reeks van 13 cijfers die u per e-mail ontvangen hebt bij uw eerste verbinding met het Supervision-portaal, meteen na de registratie,
  • het paswoord dat u gekozen hebt bij de registratie,
  • toegang tot het e-mailadres dat werd opgegeven tijdens de registratie.

Doorloop de volgende stappen:

  1. Verbind u met het Supervision-portaal via uw nieuw certificaat.
  2. Klik op de link "Already Registered Account? Click here to login".
  3. Voer uw NUIN en paswoord in.
  4. U zal een e-mail krijgen met een paswoord voor eenmalig gebruik, verstuurd naar het e-mailadres dat u hebt opgegeven tijdens de registratie
  5. Breng het paswoord in dat u in de e-mail werd bezorgd.

Configuratie van de toegangen/gebruikersrechten

Indien ik reeds toegang heb tot OneGate via een certificaat of CSAM, heb ik dan nog een account op Supervision nodig (en omgekeerd)?

Ja. Uw user accounts voor Supervision en OneGate zijn wel degelijk twee aparte accounts die afzonderlijk dienen gecreëerd te worden.

Tegelijkertijd worden echter uw toegangsrechten voor de OneGate-rapporten van uw instelling uitsluitend via uw OneGate-account beheerd en automatisch gebruikt voor uw Supervision-account.

Hoe weet ik welke rechten ik heb op het Supervision-portaal en voor welke instelling(en)?

Log in op het Supervision-portaal en ga naar uw gebruikersprofiel (menu rechtsboven in het scherm). U vindt er alle instellingen waartoe u toegang hebt met uw account, en voor elke instelling de machtigingen die u hebt, evenals de lijst van admins in Supervision en in OneGate.

Hoe wijzig ik mijn toegangsrechten voor rapporten en documenten op het Supervision-portaal?

Toegangsrechten van gebruikers voor rapporten en documenten zijn volledig geconfigureerd op OneGate. Hiervoor neemt u contact op met een OneGate beheerder van uw instelling om wijzigingen in uw toegangsrechten aan te vragen.

  • De lijst met OneGate-admins (en Supervision) van een faciliteit waartoe u toegang hebt in het Supervision-portaal is zichtbaar in uw Supervision-profiel.
  • Als uw instelling nog geen OneGate-admin heeft, volg dan de procedure die wordt beschreven op de OneGate-site om een OneGate-admin te maken.

Hoe wijzig ik mijn toegangsrechten voor de functionaliteiten van het Supervision-portaal?

De toegangsrechten voor gebruikers van de functionaliteiten van het Supervision-portaal worden beheerd door admins (of door andere gebruikers met een rol voor toegangsbeheer) van elke instelling. Neem contact op met hen voor eventuele wijzigingen aan uw toegangsrechten.

De lijst van de admins van Supervision en OneGate voor een instelling waartoe u toegang heeft, is zichtbaar onder uw profiel op het portaal.

Hoe koppel ik mijn gebruikersaccount aan meerdere instellingen?

Wanneer u voor een instelling al een geactiveerde gebruikersaccount op het Supervision-portaal heeft, kunt u deze koppelen aan extra instellingen. Het volstaat dat een gebruiker van deze instellingen een account voor u aanmaakt om een ​​nieuwe uitnodigingsmail met een activeringscode te genereren. Ga vervolgens naar uw gebruikersprofiel op het portaal en gebruik de activeringscode die u ontvangt via de daarvoor bestemde knop (onderaan het scherm).

Hou er rekening mee dat u zal moeten wachten tot de admin van de instelling de activering van de code heeft gevalideerd, alvorens u daadwerkelijk toegang krijgt tot de instelling op het portaal.

 

Hoe kan ik Supervision-admin worden voor mijn instelling?

Vraag de admin van uw instelling om u de admin-rol toe te wijzen op het Supervision-portaal. Als dit niet mogelijk is, kunt u altijd contact opnemen met [email protected]

Moet ik iets specifieks weten over mijn toegang wanneer ik revisor ben?

Als erkend revisor wordt u op precies dezelfde manier behandeld als elke andere gebruiker op het Supervision-portaal. De inhoud van de modules "verwachte rapporten" en "documentenbibliotheek" wordt gefilterd volgens de rapporten waartoe u toegang hebt op OneGate.

Op de OneGate applicatie worden uw toegangsrechten net als die van elke andere gebruiker beheerd door de 'admins' van de instellingen waartoe u toegang heeft. Wanneer u echter uw OneGate account aanmaakt, moet u ervoor zorgen dat u een 'revisor' account aanmaakt:
- Als u inlogt met een elektronische identiteitskaart (via CSAM), moet de admin van de instelling de nodige stappen ondernemen om u een uitnodiging te sturen voor een 'reviewer' account.
- Als u inlogt met een elektronisch certificaat, hoeft u alleen maar in te loggen op https://onegate.nbb.be/ (en het certificaat registratieformulier in te vullen als dit uw eerste verbinding is) en vervolgens toegang aan te vragen tot het bedrijf van uw keuze door de optie "I want to request access as an auditor" te selecteren en het OneGate aangiftetype en code in te vullen. In de meeste gevallen zal dit het "KBO" type en de BTW code van het bedrijf zijn.

Functionaliteiten en inhoud van het Supervison-portaal

Is het mogelijk "vrije" documenten aan de NBB over te maken via het Supervision-portaal, eerder dans deze per e-mail te verzenden?

Nee, momenteel niet. Dit gezegd zijnde: mettertijd zal het portaal uitgebreid worden met nieuwe functionaliteiten. U zal hier te gepasten tijde over geïnformeerd worden.

Ik zie geen rapporten verschijnen op het Supervision-portaal, in de modules "Verwachte rapporten” en "Documentenbibliotheek". Wat moet ik doen?

De rapporten die u op het Supervision-portaal ziet verschijnen, zijn dezelfde rapporten als deze waartoe u toegang hebt op OneGate.  Als u deze rapporten wil bekijken, moet u :

  • Een actieve OneGate-account hebben met toegang tot rapporten (gerelateerd aan prudentieel toezicht)
  • Gebruik dezelfde verbindingswijze op het Supervision-portaal als op OneGate

Voldoet u aan deze voorwaarden en ziet u nog steeds geen melding op het Supervision-portaal, neem dan contact op met [email protected] met een toelichting van uw situatie.

Ik zie de rapporten verschijnen in het Supervision-portaal, maar ik heb de indruk dat het er minder zijn dan in OneGate. Is dit normaal?

Ja. Het Supervision-portaal biedt slechts een zicht op de OneGate-rapporten die verband houden met het prudentiële toezicht.

Kan ik de OneGate-rapporten zien die door de erkende revisor voor mijn instelling werden opgeladen?

Neen, zowel de lijst van rapporten als de inhoud ervan zijn enkel toegankelijk voor de revisor zelf, in het REV domein. 

Over de admins/beheerders van de toegangen voor een instelling...

Wat is het doel van de adminrol en wat is het verschil tussen een admin en een gebruiker die "enkel" het recht heeft om gebruikerstoegangen te beheren?

Standaard heeft een admin toegang tot alle portaalfunctionaliteiten, terwijl een niet-admin mogelijk alleen toegang heeft tot bepaalde functionaliteiten (inclusief gebruikersbeheer).

De NBB vereist dat er te allen tijde minstens één geldige admin per instelling is, zodat er altijd minstens één gebruiker per instelling toegang heeft tot alle functionaliteiten van het portaal.

Hou er rekening mee dat u als admin niet standaard toegang hebt tot alle rapporten en documenten van uw instelling. Deze toegangsrechten worden beheerd in de OneGate-toepassing, waar de gegevens worden gecollecteerd.

Hoe kan ik een nieuwe gebruiker uitnodigen voor het Supervision-portaal?

Ga naar de tool "Toegang" en klik op de knop "nieuwe gebruiker". Vul de achternaam, voornaam, e-mailadres en eventueel het rijksregisternummer van de gebruiker in. Selecteer vervolgens de machtigingen (= toegangsrechten tot de portaalfunctionaliteiten) die u aan de gebruiker wil geven en klik vervolgens op "uitnodiging verzenden":

  1. Er wordt een e-mail met een activeringscode naar het aangegeven e-mailadres gestuurd. 
  2. De ontvanger moet dan naar het Supervision-portaal (https://supervision.nbb.be/) gaan, inloggen en vervolgens de activeringscode gebruiken wanneer de toepassing hierom vraagt (eerste aanmelding) of in zijn profiel (als de persoon al een gebruikersaccount op het portaal heeft geactiveerd).
  3. Zodra de activeringscode is ingevoerd door de betrokkene, moet u (of een andere gebruiker met de rol voor toegangsbeheer) de activering van het profiel valideren in de tool „Access” van het portaal. Dit is om te bevestigen dat de juiste persoon (= het juiste certificaat of ID-kaart) het juiste profiel heeft geactiveerd. 
  4. Na validatie heeft de gebruiker toegang tot het Supervision-portaal voor uw instelling. U ontvangt per e-mail een melding wanneer profielactiveringen moeten worden gevalideerd. 
  5. De gebruiker wordt per e-mail op de hoogte gesteld van uw validatiebeslissing (aanvaarding of weigering).

Wat gebeurt er als ik een accountactivering door een gebruiker weiger?

In dit geval wordt de gebruiker per e-mail verwittigd van de weigering van zijn activering en heeft hij geen toegang tot het Supervision-portaal voor uw instelling. Het betreffende profiel wordt aangeduid als "afgekeurd".

Met het afgewezen profiel kunt u vervolgens twee dingen doen: 

  • een uitnodiging opnieuw genereren met een nieuwe activeringscode, die naar hetzelfde e-mailadres of een nieuw e-mailadres moet worden verzonden
  • het profiel verwijderen

Kan ik een andere admin op Supervision aanmaken?

Ja, maar alleen als u zelf de adminrol hebt. Als u de rol voor toegangsbeheer hebt zonder admin te zijn, kunt u geen nieuwe gebruiker uitnodigen als admin of een bestaande gebruiker aanwijzen als admin.
Als u een adminrol aan een gebruiker wil geven, selecteert u de rol „admin” op de profielpagina of wanneer u een profiel aanmaakt.

Is er een verband tussen Supervision-admins en OneGate-admins?

Neen. Dezelfde persoon kan zowel Supervision-admin als OneGate-admin zijn voor een instelling, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs.

Bovendien kunnen Supervision-admins rechtstreeks in het Supervision-portaal worden aangemaakt door andere admins, terwijl OneGate-admins buiten OneGate worden aangemaakt door een meer specifieke procedure, gedocumenteerd op de OneGate-site.

 Het is noodzakelijk dat een instelling tenminste één OneGate-admin aanwijst om de toegangen tot rapporten te beheren voor gebruikers die zich via CSAM/e-ID connecteren.

Hoe nuttig is het inbrengen van het rijksregisternummer van de gebruiker als dit optioneel is bij het maken van een nieuwe gebruiker?

De invoering van het rijksregisternummer bij het aanmaken van een gebruikersprofiel is alleen nuttig als de persoon die het profiel gaat gebruiken zijn Belgische identiteitskaart (via CSAM) wil gebruiken om verbinding te maken met het portaal. Wanneer deze persoon het profiel activeert door de activeringscode in te voeren op het portaal, wordt deze activering automatisch gevalideerd als het rijksregisternummer van zijn identiteitskaart overeenkomt met het nummer dat is ingevoerd bij het maken van het profiel.

Met andere woorden: er is geen Supervision-admin (of een andere gebruiker met toegangsrechten) meer nodig om de profielactivering handmatig te valideren. Als gevolg hiervan heeft de gebruiker rechtstreeks toegang tot het portaal.

Wat kan ik doen als ik admin ben en enkele dagen afwezig ben? Kan ik mijn rechten delegeren?

Als u meerdere dagen weg bent en wil dat andere mensen uw rol voor rechtenbeheer op het portal overnemen, kan u tijdens uw afwezigheid eenvoudig toegangsbeheerrechten toevoegen aan een of meer gebruikers.  Het enige dat u hoeft te doen is ze te verwijderen wanneer u terugkeert. Het is niet nodig om een ​​gebruiker aan te wijzen als admin, zodat deze de gebruikerstoegang kan beheren.

Wat als uw admin zijn taken niet meer kan uitvoeren en er geen andere admin voor uw instelling is aangewezen?

Neem in dit geval contact op met [email protected] en leg uw probleem uit. Onze medewerkers helpen u bij het aanwijzen van een nieuwe admin. Ze kunnen indien nodig ook ingrijpen in de plaats van een admin.

De NBB vereist dat er op elk moment ten minste één geldige admin per instelling bestaat om ervoor te zorgen dat ten minste één gebruiker per instelling altijd toegang heeft tot de volledige functionaliteit van het portaal. Standaard wordt een admin beschouwd als het aanspreekpunt van uw instelling voor de NBB in geval van problemen of vragen met betrekking tot het Supervision-portaal.

Aanloggen op OneGate

Ik heb nog geen OneGate-gebruikersaccount. Hoe kan ik er een krijgen?

Het hangt ervan af hoe u verbinding wil maken met OneGate: via elektronisch certificaat of via een Belgische elektronische identiteitskaart (CSAM).

Hou er rekening mee dat u op OneGate en op Supervision dezelfde verbindingswijze moet gebruiken als u de rapporteringen van uw instelling op Supervision wil kunnen zien.

Indien u zich wenst te verbinden via een elektronisch certificaat, ga dan naar de OneGate-URL om u te verbinden via een certificaat: https://onegate.nbb.be/. Log in op het portaal en volg de stappen op het scherm om uw certificaat te registreren en namens uw instelling toegang aan te vragen. Meer informatie vindt u op de OneGate-website.

Indien u via de Belgische elektronische identiteitskaart (CSAM) verbinding wil maken met OneGate, moet een OneGate-admin van uw instelling u uitnodigen op het OneGate-portaal door een account aan te maken. Neem contact op met deze persoon om uw verzoek te behandelen. U moet hem/haar uw naam, voornaam, e-mailadres en rijksregisternummer verstrekken (verplicht op OneGate om toegang te krijgen via CSAM).

De OneGate (en Supervision) admins van de instellingen waartoe u toegang hebt op Supervision zijn zichtbaar in uw profiel op het Supervision-portaal.

Mijn instelling heeft nog geen OneGate-admin aangewezen. Wat kan ik doen en heb ik nog steeds toegang tot OneGate met de Belgische elektronische identiteitskaart (CSAM)?

Zonder een OneGate-admin is het voor uw instelling onmogelijk om de toegang van de gebruikers tot OneGate te beheren en om mensen uit te nodigen om verbinding te maken met een Belgische elektronische identiteitskaart (via CSAM).

In tegenstelling tot het Supervision-portaal, moet er een specifieke procedure gevolgd worden om één (of meer) nieuwe OneGate-admins aan te duiden voor uw instelling. Dit staat beschreven op de OneGate-website.

Hoe benoem ik een nieuwe OneGate-admin voor mijn instelling?

In tegenstelling tot het Supervision-portaal, moet er een specifieke procedure gevolgd worden om één (of meer) nieuwe OneGate-admins aan te duiden voor uw instelling. Dit staat beschreven op de OneGate-website.

Mijn instelling is niet Belgisch. Is het desondanks mogelijk een OneGate-admin aan te duiden?

De procedure om een OneGate-admin aan te duiden, zoals beschreven op de site van OneGate, is slechts van toepassing op Belgische instellingen. Neem contact op met [email protected] om bijstand te krijgen indien uw instelling niet in de mogelijkheid verkeert om een OneGate-admin aan te duiden.

Hoe wijzig ik de lijst van rapporten waar ik toegang toe heb op OneGate (en dus op het Supervision-portaal)?

Gebruikerstoegangsrechten voor rapporten en documenten worden volledig op OneGate geconfigureerd. 

Uw toegangsrechten voor rapporten worden beheerd/geüpdatet door de OneGate-admin van elke instelling waartoe u toegang hebt.

  • De lijst met OneGate (en Supervision) admins van een instelling waartoe u toegang hebt op het Supervision-portaal is zichtbaar in uw Supervision-profiel.
  • Indien de instelling nog geen OneGate-admin heeft, moet ze de op de OneGate-website beschreven procedure volgen om een OneGate-admin aan te maken.

Ik heb toegang tot OneGate via een elektronisch certificaat, maar ik zou graag CSAM (Belgische elektronische identiteitskaart) gebruiken om verbinding te maken met OneGate en Supervision. Hoe doe ik dat?

Het is niet mogelijk om uw OneGate gebruikersaccount die gekoppeld is aan uw certificaat om te zetten naar een CSAM account, noch omgekeerd.

U kan echter uw OneGate/Supervision admin vragen een nieuw account voor u aan te maken, dat u activeert met CSAM. De beheerder van dit nieuwe account zal de toegangsrechten tot de verschillende rapporten van de instelling volledig moeten configureren. 

Indien u met uw elektronisch certificaat toegang had tot de verslagen van verschillende instellingen, moet u aan de admin van de verschillende instellingen vragen een nieuw account aan te maken voor u, dat geactiveerd wordt met CSAM.

Is het mogelijk om een gebruiker alleen leestoegang te geven voor rapporten op OneGate?

Ja. De OneGate-admin van uw instelling kan voor elk rapport in de toepassing kiezen of u al dan niet lees- of schrijftoegang hebt.

Is het mogelijk om alleen voor bepaalde rapporten van mijn instelling toegang te geven aan een gebruiker op OneGate?

Ja. De OneGate-admin van uw instelling kan voor elk rapport in de toepassing kiezen of u al dan niet lees- of schrijftoegang hebt.

Om dit te doen, volstaat het de details van de gebruiker te openen in de tool voor gebruikersbeheer (enkel beschikbaar voor OneGate-admins) en in elk domein de rapporten te (de)selecteren voor dewelke de gebruiker (geen) toegang mag krijgen, en voor de geselecteerde rapporten aan te duiden of het een lees- of schrijftoegang betreft.

Het is echter niet mogelijk om alleen toegang te verlenen tot specifieke exemplaren of rapporteringperiodes van een rapport. Wanneer toegang wordt verleend tot een rapport, kan de gebruiker alle bestaande versies van dat rapport (en zijn formulieren) voor uw instelling bekijken op OneGate.

Hoe krijg ik met mijn OneGate-account toegang tot een extra instelling?

Dit hangt af van hoe u toegang krijgt tot OneGate:

Indien u zich met OneGate via een elektronisch certificaat connecteert, ga dan naar de OneGate homepage en klik op de "request new access" knop in het vakje "active registrant". Dien vervolgens een toegangsaanvraag in door de juiste optie te selecteren en het type en de OneGate aangiftecode van het gewenste bedrijf in te vullen. In de meeste gevallen zal dit het type "KBO" zijn en de BTW-code van het bedrijf.

Indien u toegang tot OneGate krijgt met een Belgische elektronische identiteitskaart (via CSAM), neem dan contact op met een OneGate-admin van de betrokken instelling en vraag hem/haar om een ​​account voor u aan te maken voor zijn instelling. U moet hen uw naam, voornaam, e-mailadres en rijksregisternummer verstrekken (verplicht op OneGate om toegang te krijgen via CSAM).

Aangifte van kwalitatieve documenten op Onegate

Waar bevinden zich de kwalitatieve rapporten die op OneGate moeten worden aangegeven en hoe er toegang toe krijgen?

De "kwalitatieve" rapporten die voorheen via de toepassing eCorporate werden gecollecteerd, zijn verspreid over 4 OneGate-domeinen: AML (documenten inzake AML), CPA (verzekeringsinstellingen), MBS (banken en aanverwante) en REV (documenten van revisoren).

Hoe bestanden voor kwalitatieve documenten opladen in OneGate?

Doorloop de volgende stappen:

  1. Ga naar OneGate,
  2. Selecteer het betreffende rapport onder het menupunt "rapporten" (u hebt de keuze tussen een zicht op de rapporten per domein of per vervaldag)
  3. Tussen de beschikbare aangifteperiodes kiest u deze die u wil aangeven (slechts van toepassing indien u per domein kijkt en voor de rapporten die een rapporteringsfrequentie hebben verschillend van "only once"),
  4. Open vervolgens het formulier door op zijn naam te klikken (de "kwalitatieve" rapporten bevatten nooit meer dan één formulier, waarin u de kwalitatieve documenten kan opladen),
  5. Binnen elk formulier laadt u de nodige bestanden op (een verplicht hoofdbestand, en eventuele bijlagen),
  6. Sluit het formulier (eens gesloten kan het formulier niet meer aangepast worden).

 

In geval van rapporten met een rapporteringsfrequentie "on demand" (= "occasional" in de toepassing eCorporate), moet u zelf een nieuw formulier aanmaken wanneer dat nodig is.

Om dit te doen, selecteert u het rapport, de lopende maand (u kan geen nieuw formulier creëren voor de voorbije maanden), en klik vervolgens op de knop "nieuw" rechts op het scherm, daarna op de naam van het formulier. Bevestig de creatie van het formulier in het venster dat verschijnt. Vervolledig nadien de stappen 4 à 6 van hierboven.

De rapporten met een rapporteringsfrequentie "only once" of "ongoing" op het Supervision-portaal betreffen slechts één enkele aangifte op OneGate. De rapporten "ongoing" moeten echter wel bijgewerkt worden op OneGate telkens de gerapporteerde gegevens veranderen.

Om dit te doen gaat u naar OneGate, selecteer daar het betrokken rapport, selecteer vervolgens het formulier van het rapport en klik op "reopen" om het te heropenen. Klik vervolgens op het formulier, breng er de nodige wijzigingen in aan, en sluit het daarna opnieuw.

Noteer dat de rapporten "ongoing" de enige zijn die u zelf kan heropenen: de andere kunnen enkel door de NBB heropend worden, op aanvraag. Noteer eveneens dat de rapporteringsfrequentie "ongoing" als "only once" getoond wordt in OneGate.

Hoe de rapporten van het type "on demand" aangeven in OneGate (="occasionneel" voorheen in eCorporate)?

In geval van rapporten met de rapporteringsfrequentie "on demand", moet u zelf een nieuw formulier creëren telkens dat nodig is.

Om dit te doen, selecteert u het rapport, selecteer vervolgens de lopende maand (u kan geen nieuw formulier aanmaken voor de voorbije maanden), en klik daarna op de knop "nieuw" rechts in het scherm, vervolgens op de naam van het te creëren formulier. Bevestig de creatie van het formulier in het venster dat verschijnt.

Het formulier is nu gecreëerd en verschijnt in het scherm. Klik er vervolgens op om het te openen en te vervolledigen, zoals een klassiek formulier. Vergeet niet het te sluiten zodra uw aangifte klaar is.

Op het Supervision-portaal, meerbepaald in de module van verwachte rapporten, kan up de knop "een rapport manueel toevoegen" drukken, rechts bovenaan in het scherm. Dit doet een lijst van rapporten "on demand" verschijnen waartoe u toegang hebt in OneGate. Klik op het gewenste rapport om naar OneGate geleid te worden, en naar het scherm waarmee u een nieuw formulier kan maken.

Hoe de gegevens van een rapport type "ongoing" bijwerken in OneGate?

De rapporten met een rapporteringsfrequentie "only once" of "ongoing" op het Supervision-portaal betreffen slechts één enkele aangifte op OneGate. De rapporten "ongoing" moeten echter bijgewerkt worden op OneGate wanneer de gerapporteerde gegevens wijzigen.

Om dit te doen gaat u naar OneGate, selecteer daar het betrokken rapport, selecteer vervolgens het formulier van het rapport en klik op "reopen" om het te heropenen. Klik vervolgens op het formulier, breng de nodige wijzigingen aan en sluit het nadien.

Noteer dat de rapporten "ongoing" de enige zijn die u zelf kan heropenen; de andere kunnen enkel door de NBB heropend worden, op aanvraag. Noteer tevens dat de rapporteringsfrequentie "ongoing" in OneGate als "only once" getoond wordt.

In tegenstelling tot de eCorporate applicatie zie ik op OneGate nog niet alle verslagperioden die in het lopende jaar worden verwacht. Is dit normaal?

Ja dit is normaal. De verschillende verslagperioden worden geleidelijk aan op OneGate beschikbaar gesteld. 

Het tijdstip waarop een verslag voor een bepaalde verslagperiode beschikbaar wordt, hangt af van het verslag in kwestie en de manier waarop deze wordt beheerd door de NBB. Heeft u een klacht of een suggestie voor een verandering met betrekking tot de beschikbaarheid van rapporten op OneGate, neem dan contact op met [email protected], om deze aan ons voor te leggen. 

Ondersteuning en contacten

Met wie contact opnemen bij problemen met het Supervision-portaal?

Als u technische problemen ondervindt met het Supervision-portaal (beschikbaarheid van toepassingen, problemen met browsercompatibiliteit, probleem met elektronische certificaten, beschikbaarheid van de website, enz.), neem dan contact op met de Technische HelpDesk van de NBB op +32 2 221 40 60.

Als u problemen of niet-technische vragen ondervindt met betrekking tot het gebruik van het portaal (problemen met functionaliteiten van de toepassing zelf, problemen met betrekking tot de activering van een gebruikersaccount, enz.), neem dan contact op met de HelpDesk van het portaal via [email protected].

Als u problemen of vragen hebt met betrekking tot het collecteren (= "rapporten" en "formulieren" op OneGate) van gegevens zelf (vragen over wat er in een formulier wordt verwacht, een vraag over gegevens, enz.), richt u dan tot het specifieke contactpunt van het OneGate-domein waartoe het betreffende rapport/formulier behoort: https://www.nbb.be/nl/statistieken/onegate-declaraties/contact-helpdesk-onegate.

Als u problemen ondervindt met de toegang tot de OneGate-toepassing, of als u toegang krijgt tot OneGate via een certificaat en uw toegangsrechten tot de rapporten voor uw instelling wil wijzigen, neem dan contact op met [email protected].

Hoe weet ik wie admin (OneGate of Supervision) is voor mijn instelling?

Deze informatie is helaas alleen beschikbaar als u een account op het Supervision-portaal hebt geactiveerd én toegang hebt tot de betreffende instelling. Ga naar uw profiel om de lijst te zien van instellingen waartoe u toegang hebt en hun OneGate- en Supervision-admins.

Indien u geen toegang hebt tot het Supervision-portaal van de betrokken instelling, dient u contact op te nemen met deze instelling om deze persoon te identificeren.

Mocht u ondanks alles niet de gewenste admin kunnen identificeren, dan kan u nog steeds contact opnemen met [email protected] of [email protected] afhankelijk van de toepassing waarop uw probleem betrekking heeft.

Ik wil graag suggesties doen ter verbetering van het Supervision-portaal, met wie kan ik contact opnemen?

Het nieuwe Supervision-portaal zal ongetwijfeld op een aantal punten verbeterd kunnen worden en op termijn verrijkt worden met nieuwe functionaliteiten. Uw ideeën zijn welkom. Bezorg ze ons via [email protected]