FAQ New Reporting - OneGate

Algemene vragen

  • Wat is OneGate?

    De Nationale Bank van België stelt een volledig beveiligde internettoepassing ter beschikking van de ondernemingen die dienen te rapporteren aan de NBB. Deze toepassing, die OneGate heet, stelt de ondernemingen in staat om deze rapportering te doen, hetzij door de gegevens manueel in te brengen, hetzij door bestanden op te laden.

    Deze toepassing is beschikbaar op het internetadres www.nbb.be/onegate.

  • Waar vind ik meer info over de nieuwe rapportering?

    Meer informatie over de nieuwe rapportering kan u vinden onder - documentatie

Vragen betreffende de rapportering

  • Algemene informatie betreffende de toepassing OneGate (afgebeelde iconen – beheersinformatie).

    • Actions: Iconen die toelaten acties uit te voeren:

 Inbrengen van een aangifte met behulp van muis en klavier

 Importeren van een bestand in CSV-formaat of XML-formaat

 Exporteren van een bestand in CSV-formaat of XML-formaat

 Toevoegen van een regel binnenin een formulier met het oog op het inbrengen van een bijkomende record

 Toevoegen van meerdere regels binnenin een formulier met het oog op het inbrengen van meerdere bijkomende records

 Schrappen van een record

  • Bevestig en verstuur: goedkeuring en afsluiting van de aangifte. Vanaf dit ogenblik kan de aangifte niet meer gewijzigd worden.

  • Valideer enquête: aanvraag tot het versturen van een validatierapport per e-mail.

  • Nihil: In te vullen indien uw aangifte geen gegevens bevat voor de beschouwde periode of indien de aangifte niet van toepassing is voor uw onderneming.

  • Vervaldatum: Datum voor dewelke de gevraagde aangifte verzonden moet zijn.

  • Datum van verzending: Datum waarop de gevraagde aangifte ontvangen werd in het systeem. De verzendingsdatum is deze van de bevestiging van de rapportering door de aangever.

  • Status: Het aan te leveren rapport kan in de volgende statussen voorkomen:

    • initial: de toepassing is klaar om gegevens op te nemen voor de beschouwde  periode.

    • open of ok: de records aanwezig in de aangifte zijn geldig.

    • warning: uw aangifte bevat validatiefouten (waarschuwingen), maar de aangifte kan bevestigd en verstuurd worden.

    • error: uw aangifte bevat validatiefouten (fatale fouten) en de aangifte kan bijgevolg niet worden bevestigd noch worden verstuurd.

    • closed of afgesloten: de aangifte werd bevestigd en verstuurd, het is niet meer mogelijk ze te wijzigen.

  • Wanneer moet ik het vakje ‘nihil’ aanduiden?

    Wanneer een tabel niet van toepassing is voor uw onderneming, is het belangrijk dat u steeds het vakje ‘nihil’ aanduidt.  Dit is eveneens van toepassing voor de tabellen S10INS en S19INS van de toepassing BOP (betalingsbalans).

  • Hoe vul ik de gedetailleerde lijst L-1 van de rapportering van de dekkingswaarden in?

    De rapportering van de lijst L-1 moet gebeuren via de tabellen S10INS en S19INS. Deze tabellen maken deel uit van de toepassing BOP (betalingsbalans) en worden automatisch overgenomen in onze lijst L-1, van zodra u deze tabellen definitief hebt afgesloten.

  • Ik heb mijn aangifte bevestigd en verstuurd, maar ik wil nog gegevens wijzigen.

    In uitzonderlijke gevallen kan u de NBB vragen een tabel te deblokkeren. Dit is enkel  mogelijk door middel van een aanvraag via e-mail op het adres [email protected]. In uw aanvraag vermeldt u, naast uw ondernemingsnummer, de werkcollecties die moeten  worden gedeblokkeerd en de reden waarom u een deblokkering wenst. Voor de tabellen van de toepassing BOP (Betalingsbalans), dient u contact op te nemen met de betrokken dienst waarvan u onderaan de contactgegevens vindt.

  • Wie contacteren in geval van vragen of problemen?

    • Technische en verzekeringstechnische vragen of problemen betreffende de aangiftes van de verzekeringsondernemingen aan de NBB (bijvoorbeeld in verband met de validatietesten):

       [email protected]

    • Deblokkeren van een tabel, uitgezonderd de tabellen van de toepassing BOP (betalingsbalans):

      [email protected]

    • Technische vragen of problemen bij de aangifte BOP (betalingsbalans):

      02 / 221 20 81
      [email protected]

    • Deblokkeren van de tabellen S10INS en S19INS van de toepassing  BOP (betalingsbalans):

      02 / 221 22 30
      02 / 221 42 79
      02 / 221 42 77
      [email protected]