Transparantie ten aanzien van het personeel en het publiek

Wettelijk en regelgevend kader:

  1. Bankwet: Art. 75
  2. Gedelegeerde Verordening 575/2013: Art. 435 en 450
  3. Relevante thematische NBB-circulaires:
  4. Internationale referentiedocumenten:

 

De strategieën, beleidslijnen en procedures van de instelling worden meegedeeld aan alle betrokken personeelsleden in de hele instelling. Voor nadere informatie zij verwezen naar de paragrafen 231 en 232 van de richtsnoeren EBA/GL/2015/05.

Wat de transparantie ten aanzien van het publiek betreft, moeten de instellingen overeenkomstig artikel 75 van de bankwet op hun website de relevante informatie uit het governancememorandum publiceren. Deze informatie moet minstens de in paragraaf 234 van de richtsnoeren EBA/GL/20121/05 bedoelde inlichtingen omvatten.

De openbaarmaking van de doelstellingen en het beleid inzake risicobeheer wordt rechtstreeks geregeld in artikel 435 van Verordening nr. 575/2013. Voor elke afzonderlijke risicocategorie dient de instelling een minimum aan informatie openbaar te maken. Het artikel geeft ook aan welke informatie er openbaar moet worden gemaakt over de governanceregelingen.

De openbaarmaking van informatie over het beloningsbeleid en de beloningspraktijken wordt geregeld in artikel 450 van Verordening nr. 575/2013. Het gaat hierbij om een mix van kwalitatieve en kwantitatieve informatie in verband met het gevoerde beloningsbeleid, die de instelling minstens jaarlijks dient te actualiseren.

Artikel 449 bis van Verordening nr. 575/2013 bepaalt ook dat grote instellingen[1] die effecten hebben uitgegeven die zijn toegelaten tot de handel op een gereglementeerde markt van een lidstaat, als omschreven in artikel 4, lid 1, punt 21 van Richtlijn 2014/65/EU, vanaf 28 juni 2022 informatie openbaar dienen te maken over sociale en governance- en milieurisico's, met inbegrip van fysieke risico's en overgangsrisico's.

 

[1] Zoals gedefinieerd in Verordening 575/2013