Welkom bij NBB Supervision!

NBB Supervision

Instellingen die onder toezicht van de Nationale Bank van België (NBB) staan, moeten regelmatig aan de NBB rapporteren. De Bank wil die instellingen een efficiënt en flexibel instrument aanbieden waarmee ze de frequente wijzigingen in de regelgeving kunnen opvolgen.

Sinds maandag 3 oktober staat het nieuwe NBB Supervision portaal open voor alle financiële instellingen.

In deze nieuwe applicatie kunnen instellingen:

  • hun kwalitatieve documenten raadplegen die ze aan de NBB hebben bezorgd
  • via de OneGate-applicatie de rapporten raadplegen die de NBB nog van hen verwacht 
  • standaarddocumenten downloaden zoals hun identificatieblad en hun rapporteringsblad
  • hun technische kenmerken raadplegen en beheren
  • de toegang van hun gebruikers beheren tot de functionaliteiten en documenten van het portaal

Het portaal zal in de toekomst nog extra functionaliteiten krijgen en wordt bij voorkeur gebruikt voor interactie tussen de NBB en de instellingen die ze onder toezicht heeft.

Wil je meer weten? Bezoek de portaalpagina.

Eerste verbinding

Werk je voor een financiële instelling en wil je voor het eerst verbinding maken met onze nieuwe NBB Supervision applicatie? Volg dan onderstaande stappen:

1) Log in op het portaal

Je krijgt toegang tot het portaal via https://supervision.nbb.be.  

Maak verbinding met een elektronisch certificaat of met jouw Belgische elektronische identiteitskaart via het CSAM-portaal.

Eerste verbinding

De eerste keer dat je verbinding maakt, moet je een kort registratieproces doorlopen als jouw certificaat of identiteitskaart nog niet bekend is in ons systeem. Volg de stappen op jouw scherm en geef de gevraagde informatie. Je zal een wachtwoord moeten kiezen. Zodra de registratie is voltooid, ontvang je per e-mail een gebruikersnummer of "National Unique Identification Number" van 13 digits lang. Bewaar deze gebruikersnaam en het gekozen wachtwoord, want ze kunnen nodig zijn voor toekomstige bewerkingen.

Nadat je jouw gebruikersaccount hebt geactiveerd door een van de twee verbindingsmethoden te kiezen (certificaat of CSAM), moet je altijd dezelfde methode gebruiken om toegang te krijgen tot jouw account.

Het is belangrijk om op het NBB Supervision portaal dezelfde verbindingsmethode te gebruiken als op de OneGate-applicatie, omdat jouw toegangsrechten tot de meldingen (=aangiften) van jouw vestiging op Onegate worden geconfigureerd en vervolgens worden gedeeld tussen deze twee applicaties. Als je een andere verbindingsmethode gebruikt, zie je de rapportages en documenten van jouw instelling niet op het Supervision portaal.

2) Activeer je gebruikersaccount

Eenmaal verbonden met het Supervision portaal, vraagt ​​de applicatie jou vervolgens om een ​​activeringscode in te voeren. De code vind je in de uitnodigingsmail die je hebt ontvangen wanneer een gebruiker van jouw vestiging een account voor jou aanmaakte.

Als de ingevoerde code geldig is, moet je wachten tot een beheerder van jouw vestiging de activering van jouw account goedkeurt, waarna je toegang krijgt tot het Supervision portaal. Je wordt per e-mail op de hoogte gebracht wanneer de activering van jouw account is gevalideerd.

De activeringscode die je in de uitnodigingsmail hebt ontvangen, is 24 uur geldig. Als de code verloopt voordat je ze gebruikt, kan je een nieuwe activeringscode aanvragen bij een beheerder bij je instelling (of een andere gebruiker die de toegang kan beheren).

De validatiestap voor accountactivering is nodig om te controleren of inderdaad de persoon die dit account heeft geactiveerd, ook diegene is aan wie de uitnodiging in eerste instantie was gericht.

Contact en vragen

Heb je problemen met inloggen?

Raadpleeg de Frequently Asked Questions of stuur je vragen naar [email protected].