Perscommuniqué WP 212 - Het verband tussen betalingsachterstanden voor mobiele telefonie en betalingsachterstanden voor krediet

Op vraag van Minister van Klimaat en Energie Magnette, ook bevoegd voor Consumentenzaken, heeft de Dienst Micro-economische Analyse van de Nationale Bank van België een onderzoek uitgevoerd naar het verband tussen betalingsachterstanden voor mobiele telefonie en betalingsachterstanden voor krediet. In het onderzoek, dat werd uitgevoerd op gegevens afkomstig uit het Preventelbestand en uit de Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP), werd ook het profiel van de personen met betalingsachterstanden voor beide types van schuld geanalyseerd.

Uit die profielanalyse is gebleken dat wanbetalers met een Preventelregistratie een bijzondere groep vormen binnen de CKP-wanbetalers. De personen met betalingsachterstanden voor beide types van schuld vertonen namelijk een demografisch en kredietprofiel dat grotendeels aansluit bij dat van CKP-wanbetalers zonder betalingsachterstand voor mobiele telefonie, maar er werden ook een aantal verschillen vastgesteld tussen beide groepen wanbetalers.

Een aantal tendensen in het ontlenings- en terugbetalingsgedrag blijken zo meer uitgesproken bij eerstgenoemde wanbetalersgroep, maar het is vooral voor het aspect leeftijd dat er opvallende verschillen bestaan. In het geval van de personen met betalingsachterstanden voor beide types van schulden blijkt het immers om een jongere groep te gaan. Gemiddeld genomen sluiten deze kredietnemers op jongere leeftijd hun eerste krediet af, en zij lopen ook op jongere leeftijd hun eerste betalingsachterstand op.

Het onderzoek heeft verder uitgewezen dat er een statistisch significant verband bestaat tussen betalingsachterstanden voor mobiele telefonie en betalingsachterstanden voor krediet, en dit voor diverse definities van betalingsachterstanden.
Terugbetalingsproblemen lijken over het algemeen vroeger tot uiting te komen in betalingsachterstanden voor mobiele telefonie dan in betalingsachterstanden voor krediet.

Een eenvoudig logistisch model toont aan dat dummy-variabelen voor een Preventelregistratie, en voor de duurtijd van die registratie, nog een zekere voorspellende waarde bevatten m.b.t. betalingsachterstanden voor krediet, nadat in het model reeds werd gecontroleerd voor een aantal demografische en kredietvariabelen. Aangezien de beoordeling van het kredietrisico van particulieren gebaseerd wordt op een waaier aan socio-economische gegevens, kunnen betalingsachterstanden voor mobiele telefonie een nuttig bijkomend gegeven zijn bij die beoordeling.