Nationale Bank lanceert actualiteitsblog
De Nationale Bank van België (NBB) lanceert vandaag op haar website een actualiteitsblog. Met dit nieuwe communicatiekanaal komt de NBB tegemoet aan de stijgende vraag naar toegankelijke informatie over de financieel-economische thema’s waar de experten van de Bank dagelijks mee bezig zijn.
De Nationale Bank past zich aan de nieuwe informatienoden van vandaag aan. Nadat de voorbije twee jaar de aanwezigheid op sociale media werd uitgebreid en zowel video als overzichtelijke infographics de communicatie-inspanningen van de Bank versterkten, wordt vandaag met de lancering van de NBB Blog een nieuw medium aan de communicatiemix van de NBB toegevoegd.
De experten van de Bank krijgen vanaf nu twee keer per maand de mogelijkheid om in een blogpost uit te wijden over een (actualiteits)thema uit hun vakgebied. Bedoeling is dat ze de blogposts zeer toegankelijk schrijven – op het taal- en leesniveau dat de voornaamste kranten van ons land nastreven. De bijdragen in de blog kunnen zo een breed publiek aanspreken dat niet noodzakelijk over een grote economische kennis beschikt. Elke blogpost zal ook met duidelijke infographics of foto’s geïllustreerd worden. Er wordt een lengte van maximaal een duizendtal woorden nagestreefd. Wie in interactie wil gaan met de auteur zal dat kunnen via mail.
De eerste blogposts kan je via deze link lezen. Wie wil kan zich abonneren op de blog en wordt dan op de hoogte gebracht telkens als er een nieuwe bijdrage verschijnt.
Verschillende departementen van de Bank zullen meewerken aan dit nieuwe communicatie-initiatief, bijvoorbeeld het departement Studiën, het departement dat statistische info verzamelt en verspreidt, het departement dat zorgt voor het toezicht op de banken, de verzekeringsinstellingen of de betaalinstellingen, het departement dat instaat voor de cash-activiteit, de communicatiedienst enzovoort.
De NBB Blog is complementair met andere communicatie-initiatieven van de Bank. De persberichten, de jaarverslagen en rapporten, de artikels die verschijnen in het Economisch Tijdschrift van de Bank, de audiovisuele bijdragen, de socialemediaberichten… zullen dus onverminderd blijven verder bestaan.