Implementatie en uitbating van HR- en payroll-toepassingen door een sociaal secretariaat

De Nationale Bank lanceert een overheidsopdracht van diensten.

Beschrijving

Dossier 2024-3161 – Implementatie en uitbating van HR- en payroll-toepassingen door een sociaal secretariaat

Beschrijving van de opdracht

Deze oproep tot kandidaatstelling kadert binnen een bredere HRIT1 strategie van de NBB waarin de NBB zijn doelstellingen en roadmap met betrekking tot HRIT heeft opgesteld. De HRIT-strategie behandelt naast payroll alle domeinen van HR en hun technische invulling. Over de komende jaren zal de NBB verschillende systemen implementeren welke een impact gaan hebben of geïmpacteerd worden door de payroll toepassing. Het toekomstige landschap waarin de beoogde payroll toepassing zich zal bevinden, gaat met andere woorden danig verschillen van het huidige HR-systeemlandschap bij de NBB.

1 Onder HRIT verstaat de NBB het gebruik van informatietechnologie (IT) om personeelsactiviteiten (HR) te ondersteunen. Het wordt gebruikt om een breed scala aan HR-taken te automatiseren, zoals: recruitment, onboarding, learning, performance management, …

De beoogde payroll toepassing (inclusief tijdregistratie) zal in de toekomst ook moeten kunnen integreren met een HRIS en de mogelijkheden hiertoe vormen ook deel van de beoordeling van de offerte.

Om de HRIT-strategie mee te ondersteunen, heeft de NBB nood aan een geïntegreerde payroll toepassing bij een Erkend Sociaal Secretariaat (ESS). Het voorstel dient alvast onderstaande onderwerpen te behandelen die later verder zullen worden verduidelijkt in het bestek. Daarnaast dient ook de mogelijkheid te worden voorzien om in de toekomst over te gaan naar een HRIS dat het primair systeem zal zijn van enkele van deze onderwerpen. Het voorstel bevat ten minste:

● Beheer van de organisatie gegevens

● Beheer van de personeelsleden en niet-personeelsleden (zoals partner, kinderen en andere personen) m.b.t. persoonlijk gegevens en contractuele gegevens

● Beheer van directie, regenten en censoren, sanctiecommissie en regeringscommissaris (zelfstandigen)

● Beheer van de gepensioneerden en andere rechthebbenden betaling van de pensioenen en andere sociale voordelen)

● Beheer van de groepsverzekering (berekening van de reserves en aangifte aan de verzekeraar)

● Beheer van de vaste en variabele vergoedingen en inhoudingen (inclusief vakantierechten- en geld)

● Tijdsregistratie

● Uitvoering van de loonberekening

● Beheer van enkele HR-activiteiten zoals gevolgde opleidingen en de beoordelingen

● (Wettelijke) rapportering en aangiftes

● Flexibiliteit van de toepassing m.b.t. het programmeren van nieuwe gegevens, wijzigingen, verbeteringen en het verwijderen van gegevens.

● Toegankelijkheid van de historische gegevens en overzichten

● De mate waarin de toepassing overweg kan met NBB-maatwerk

● Mogelijkheden van de toepassing m.b.t. pre-populatie van velden, verplichte velden, berekende velden en geprogrammeerde cross-checks

● De aanwezigheid van een import module

● Audit

● Systeemtechnische vereisten

● Dienst gerelateerde vereisten

● Interfaces

● De dienstverlening bij de beëindiging van de opdracht

Daarnaast stelt NBB ook nog enkele algemene vereisten voor de voorgestelde toepassing voorop, namelijk:

● De oplossing is van het type SaaS

● Meertaligheid (Frans/Nederlands) van de gehele toepassing

● Een hoge flexibiliteit in parametriseerbaarheid met de mogelijkheid om hierop steeds manueel in te grijpen (inclusief het gebruik van barema tabellen)

● Het gebruik van geautomatiseerde procedures (wizards) en geprogrammeerde cross-checks met meldingen en suggesties.

● Datum gerelateerde gegevensopslag ten behoeve van het raadplegen en gebruiken van de historieken (waar van toepassing)

● Overname van de relevante historische gegevens voor de berekening van alle personen die momenteel door NBB beheerd worden

● Hoge mate van automatisatie bij het samenstellen van het loonbegrip (basisloon, brutowedde, bovenwettelijke kinderbijslag, etc.) en de opbrutering van vergoedingen

● Bestaande codes, omschrijvingen en terminologie in de mate van het mogelijke zoveel mogelijk overnemen (zoals o.a. organisatie management o.b.v. 9-cijfers, opsplitsing van de organisatie-eenheden)

● Flexibele rapporteringsmodule (inclusief audit rapportering)

● Erkenning van sociaal secretariaat aangezien naast de terbeschikkingstelling van de toepassing ook taken in de hoedanigheid van sociaal secretariaat dienen uitgevoerd te worden.

● Een dienstverlening in het Nederlands en/of Frans met toepassing van Service Level Agreements (SLA)

● Flexibel autorisatie systeem. Toegang tot gegevens kan granulair afgeschermd worden zodat informatie alleen beschikbaar is op ‘need to have’-basis.

● Maximale naleving van open standaarden (netwerkprotocollen, opslag formaten, file formaten, …)

● Beveiligde omgeving die voldoet aan de GDPR-wetgeving.

● Te allen tijde vrij kunnen beschikken over de data in de database, ook bij beëindiging van het contract of het opzeggen van de licenties.

De bovenstaande overzichten zijn echter niet limitatief en NBB voorziet steeds het recht om bij de beoordeling van de oplossing additionele beoordelingscriteria mee in acht te nemen.

De volledige tekst van deze aankondiging werd gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen van 19/04/2024 referte :.4123cba2-c221-4606-81f0-4d89f0447896 - 01

De kandidaat wordt verzocht zijn kandidaatstelling (evenals het Uniform Europees Aanbestedingsformulier-UEA) in te dienen via het e-Tendering platform (https://www.publicprocurement.be)

Uiterste datum voor het indienen van de kandidaatstellingen via e-Tendering:

21-05-2024 – 17 uur

Uitsluitingscriteria

De kandidaatstelling bevat de volgende documenten:

  • een verklaring dat de kandidaat niet onder de uitsluitingsgronden valt van artikelen 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten zoals verder uitgevoerd door de artikelen 61 tot en met 64 van het KB van 18 april 2017;
  • bewijs van inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen of het handelsregister of het handelsregister van het land:
  • de jaarrekening (balans en resultatenrekening) en andere hierbij neer te leggen documenten betreffende de drie laatste afgesloten boekjaren, uitgezonderd voor de ondernemingen die deze jaarlijks neerleggen bij de Nationale Bank van België.

Volgende ratio's zullen onderzocht worden en dienen minstens de waarde tussen haakjes te bereiken:

- Criterium 1: solvabiliteit (> 20%)

- Criterium 2: liquiditeit in ruime zin (> 1)

- Criterium 3: eigen vermogen (positief)

- Criterium 4: bedrijfskapitaal netto (positief)

- Criterium 5: overgedragen verlies (lager dan 50 % van Kapitaal + Reserves)

De firma's waarvan niet elk van de drie laatste jaarrekeningen aan minstens 2 van deze ratio's voldoet, zullen van ambtswege niet geselecteerd worden.

Selectiecriteria

  • Een lijst met relevante referenties, met vermelding vande klant, het bedrag, de termijn en de datum, en een gedetailleerde beschrijving waaruit blijkt dat de kandidaat gelijkaardige opdrachten (Implementatie, uitbating en customizing van HR- en Payrollapplicatiesin het Nederlands en het Frans) heeft uitgevoerd in België, in bedrijven met minstens 1000 werknemers.

Drempel: 3 geldige referenties

  • Een verklaring dat alle personen die verantwoordelijk zullen zijn voor het uitvoeren van deze opdracht dit in het Frans of Nederlands kunnen.

Drempel: kopie van de tweetaligheidsverklaring

  • Bewijs van erkenning als sociaal secretariaat in de zin van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de sociale zekerheid der werknemers en het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van voornoemde wet.

Drempel: kopie van het ministerieel besluit tot erkenning van de kandidaat

Contacten

Nationale Bank van België

Dienst Aankopen en beheerscontrole

de Berlaimontlaan, 14

1000 Brussel

e-mail: [email protected]